• Strona główna

Języki

  • Polski Polski
  • Deutsch Deutsch

Dom Gerharta Hauptmanna

  • Muzeum
    • Godziny otwarcia / cennik
    • Sklepik muzealny
    • Historia muzeum
    • Inne muzea Gerharta Hauptmanna
    • Struktura i pracownicy
    • Oferta
    • Oferta lekcji dla szkół
    • Rada Muzeum
    • Wyróżnienia i nagrody
    • Regulamin parkingu
    • Wirtualny spacer
  • Zapowiedzi imprez 2023
  • Kontakt

Gerhart Hauptmann

  • Biografia
  • Wiesenstein
  • Wokół Hanusi - obejrzyj po zamknięciu muzeum
  • „Przyjaciel Muzeum”
  • Konferencja naukowa "Gerhart Hauptmann - polskie konteksty" 2021
  • Od „Wiesensteinu” do „Warszawianki” - projekt Kultura - Interwencje 2021
  • PDWD "Warszawianka" - nasz apel do tych, którzy tu byli
  • Polscy tłumacze Hauptmanna
  • Projekt "Gerhart Hauptmann i Polacy 1945-1946"
  • Wystawy wędrujące (czasowe)
  • Hans Pleschinski u Gerharta Hauptmanna
  • Projekt „Kultura w sieci" 2020
  • Jubileusz 150-lecia urodzin G. Hauptmanna i 100-lecia Nagrody Nobla

Multimedia w Muzeum DGH

  • Filmy
  • Galeria zdjeć

Oferty pracy w Muzeum

  • Ogłoszenia o naborze do pracy

Biuletyn Informacji Publicznej 

Niezwykła wizyta po 30 latach

pt., 05/05/2023 - 12:53 |  muzeum-dgh
foto: 

Nasze muzeum odwiedził niedawno Pan Karol Haberny z Krakowa. Konserwator sztuki, który w 1993 roku spędził w domu Gerharta Hauptmanna rok pracy. Wraz z Tadeuszem Stopką i Teresą Żurkowską podjęli się niezwykle trudnego zadania - odnowienia malowideł Johannesa Maximiliana Avenariusa w Hali Rajskiej. Co ciekawe, prace odbywały się podczas normalnego funkcjonowania budynku, który w tym czasie był Państwowym Domem Wczasów Dziecięcych "Warszawianka".

- Zdarzało się, że resztki złoceń, które nam spadały podczas pracy, dzieci zbierały pod rusztowaniem i nam przynosiły - mówi Karol Haberny.

Całością prac kierował profesor Ferdynand Just z Bonn. Pozostawił polskim konserwatorom duży zakres swobody. - Nie przebywał z nami przez cały czas, wpadał i oceniał postęp prac - dodaje pan Karol.
Just dokumentował fotograficznie postęp prac w willi Hauptmanna. Później sporządził z tego dużą wystawę, z którą objechał całe Niemcy. W końcu wystawa trafiła do Haus Schlesien w Königswinter pod Bonn. Dzięki staraniom dyrektora Janusza Skowrońskiego wystawa została przekazana do naszego muzeum.

Karol Haberny pochodzi z Dziwisza koło Zakopanego. Ukończył słynne Liceum Sztuk Plastycznych Kenara w Zakopanem. Gdy był w trzeciej klasie Antoni Kenar zmarł. Później Haberny trafił do krakowskiej ASP. Wybrał malarstwo, bo kierunku konserwacji sztuki jeszcze nie było. Potem zaczął specjalizować się w konserwacji sztuki. Do dziś przyjaźni się z Tadeuszem Stopką, o rok starszym kolegą, z którym połączyła go roczna praca przy Avenariusie w domu Hauptmanna. Tadeusz ostatnio choruje. Pan Karol wykorzystał jeden dzień z majówki i przyjechał do nas w ramach sentymentalnej podróży wspomnień.

Prace renowacyjne przy malowidłach Avenariusa ukończono 11 lutego 1994 roku.

fotografie: 

Strona startowa | Kontakt | Cennik | Logowanie
Strony Internetowe PiotrPikul.pl