Gerhart Hauptmann
- Biografia
- Wiesenstein
- Wokół Hanusi - obejrzyj po zamknięciu muzeum
- „Przyjaciel Muzeum”
- Konferencja naukowa "Gerhart Hauptmann - polskie konteksty" 2021
- Od „Wiesensteinu” do „Warszawianki” - projekt Kultura - Interwencje 2021
- PDWD "Warszawianka" - nasz apel do tych, którzy tu byli
- Polscy tłumacze Hauptmanna
- Projekt "Gerhart Hauptmann i Polacy 1945-1946"
- Wystawy wędrujące (czasowe)
- Hans Pleschinski u Gerharta Hauptmanna
- monoKARK Młodych - projekt Kultura - Interwencje 2023
- Projekt „Kultura w sieci" 2020
- Jubileusz 150-lecia urodzin G. Hauptmanna i 100-lecia Nagrody Nobla
Multimedia w Muzeum DGH
Oferty pracy w Muzeum
Wystawa "Gerhart Hauptmann i Karkonosze"


Zapraszamy Państwa do zwiedzania wystawy pt. „Gerhart Hauptmann i Karkonosze”, która powstała we współpracy Muzeum Miejskiego w Jeleniej Górze „Dom Gerharta Hauptmanna” z Oddziałem Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze Dom Carla i Gerharta Hauptmannów w Szklarskiej Porębie. Jest to przypomnienie wystawy sprzed 10 laty - w związku z przypadającą w br. 160-rocznicą urodzin pisarza.
Dolny Śląsk, a zwłaszcza Karkonosze były dla Hauptmanna miejscem, gdzie dorastał, kształcił się i skąd czerpał inspirację dla swojej twórczości. W Karkonoszach spędził najdłuższy okres swojego życia (1891-1894 Szklarska Poręba, 1901-1946 Jagniątków). Nawet wydarzenia, do których doszło na tych ziemiach po zakończeniu Drugiej Wojny Światowej (wysiedlenia ludności niemieckiej w związku z przesunięciem granic Niemiec i Polski) oraz namowy zaprzyjaźnionych z Hauptmannem niemieckich pisarzy do opuszczenia Jagniątkowa, nie zdołały nakłonić pisarza do wyjazdu. Kiedy Gerhart Hauptmann przeprowadził się do Szklarskiej Poręby, miał już za sobą udany debiut literacki i był postacią powszechnie znaną. Jego przybycie do wsi położonej w górach, nad rzeką Kamienną wzbudzało zapewne niedowierzanie i było źródłem sensacji. Hauptmann wprawiał w zdumienie okolicznych mieszkańców, prowadząc nowoczesny i niejednokrotnie kontrowersyjny jak na owe czasy styl życia. Jako jeden z pierwszych mieszkańców Karkonoszy jeździł na nartach i uprawiał grę w tenisa na ziemnym korcie, który wybudował obok swojego domu. Chętnie wędrował po okolicy, odwiedzając wodospady Kamieńczyka i Szklarki, Szrenicę, Łabski Szczyt, Śnieżne Kotły czy Wysoki Kamień. Jesienią roku 1899 twórca kupił działkę budowlaną w Górnym Jagniątkowie i zlecił berlińskiemu architektowi Hansowi Griesebachowi budowę domu, do którego wprowadził się w 1901 roku wraz ze swoją drugą żoną Margarete Marschalk i synem Benvenuto pochodzącym z tego związku. Z upływem czasu Gerhart Hauptmann ze swoją rodziną coraz głębiej wrastał w miejscową społeczność, zawierając liczne znajomości. Niektóre z nich zaowocowały przyjaźnią trwającą aż do śmierci pisarza w 1946 roku. W okresie stałego zamieszkiwania w Szklarskiej Porębie G. Hauptmann ukończył cztery swoje dzieła: „Kolega Crampton”, „Tkacze”, „Bobrowe futro” oraz „Wniebowzięcie Hanusi”. Także tutaj pisarz rozpoczął prace nad kolejnymi utworami: „Panny z Bischofsbergu”, „Zatopiony dzwon” oraz fragmentami tekstów, które w późniejszym okresie twórczości złożyły się na „Księgę namiętności” oraz na autobiograficzne dzieło pt. „Przygoda mojej młodości”. Jednak miejscem, w którym najdłużej żył i tworzył była siedziba pisarza w Jagniątkowie. Tutaj Hauptmann dokończył szkice dramatów oraz tworzył do późnych lat swego życia prozę i lirykę (m.in.: „Rose Bernd”, „A Pippa tańczy!”, „Szczury”, „Przed zachodem słońca”, „Atlantyda”, „Szaleniec Boży Emanuel Quinn”, „Księga namiętności”). Niniejsza wystawa to dokumentacja związków pisarza z ziemią dolnośląską, jej górami, mieszkańcami – słowem z miejscami, które stały się mu najbliższe. Karkonosze wraz ze swoją historią, ale i legendą, będące inspiracją na jego pisarskiej drodze, zaprowadziły go na sam szczyt literackich dokonań, które zostały uhonorowane Nagrodą Nobla z literatury w 1912 roku.